Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Péče o pneumatiky | Karel Hloušek.-vulkanizér 1981-odborné opravy pneumatik

Péče o pneumatiky

Výrobce pneumatik BRIDGESTONE - FIRESTONE doporučuje

 
Čtyři malé pruhy gumy, každý o velikosti pohlednice, je to co stojí mezi vámi a situacemi na silnici potenciálně ohrožujícími život. Věnujte tedy péči svým pneumatikám. Udržujte správný tlak a vyměňte je, když jsou opotřebené nebo poškozené.
 
 

1. Kontrolujte hloubku vašeho dezénu

Hlubší dezén znamená lepší přilnavost. Zatímco stanovená minimální hloubka dezénu v EU činí 1,6 mm (asi šířka zápalky), firma Bridgestone doporučuje výměnu vašich pneumatik mnohem dříve. Každá hloubka pod 3 mm - v případě zimních pneumatik 4 mm - může vážně ohrozit výkon a bezpečnost.
Kontrola hloubky dezénu:
- pomocí speciálního měřidla hloubky dezénu
- na všech čtyřech pneumatikách
- v každé hlavní drážce
- v nejméně dvou bodech podél drážky
- pomocí indikátoru opotřebení dezénu na vašich pneumatikách TWI  - 1,6mm
- pomocí samostatného indikátoru hloubky 4 mm na zimních pneumatikách

Zákonný limit 1,6 mm je dosažen, když je pneumatika sjeta na úroveň indikátoru opotřebení běhounu v hlavních drážkách.

2. Kontrolujte tlak ve vašich pneumatikách

Udržování správného tlaku v pneumatikách je důležité jak pro bezpečnou jízdu, tak pro spotřebu paliva vašeho vozu. Protože se tlak v pneumatikách časem přirozeně snižuje, musíte je pravidelně dohušťovat. Správný tlak v pneumatikách pro vaše vozidlo najdete v návodu k použití a ve většině případů buď pod krytem víčka nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce. Uvědomte si, že správné hodnoty tlaku jsou často jiné pro přední a zadní pneumatiky a jsou vyšší pro plně naložené vozidlo.


Kontrolujte tlak ve vašich pneumatikách:
- když jsou vaše pneumatiky studené
- nejméně jednou za měsíc
- před dlouhými cestami
- při převážení těžkých nákladů

3. Kontrola poškození nebo nepravidelného opotřebení

Vaše pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby vydržely hrubé zacházení. Ale nejsou nezničitelné. Špatná geometrie, dlouhodobé podhuštění nebo přehuštění a špatný stav silnic mohou způsobit poškození, které výrazně zkrátí životnost vašich pneumatik. V každém případě firma Bridgestone doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.

Pravidelně kontrolujte:
- nerovnoměrné opotřebení (na obou stranách pneumatiky)
- zářezy, natržená místa, trhliny nebo vyboulení na boční stěně
- poškození nárazem, obzvláště po jízdě na hrubém povrchu
- odstraňujte kameny nebo jiné ostré předměty, zachycené v pneumatice
- poškození ráfků (které mohou potom poškodit vaše pneumatiky)
- stárnutí pneumatik

4. Lepší pneumatiky vzadu.

Zkušenosti ukazují, že se pneumatiky opotřebovávají různým tempem. Renomovaný německý autoklub ADAC doporučuje montáž nových pneumatik na zadní nápravu a méně opotřebený pár na nápravupřední. Jízdní testy dokazují, že přilnavost zadních pneumatik je životně důležitá pro směrovou stabilitu. Navíc pokud praskne zadní pneumatika, vede to obvykle k nekontrolovanému smyku. Ztráta záběru na přední nápravě na druhou stranu znamená, že vozidlo pokračuje ve skluzu po přímce. To samozřejmě není příliš příjemné, nicméně je to mnohem méně nebezpečné.

Nestejné opotřebení pneumatik je především problém vozidel s předním náhonem, protože v takovém případě působí dohromady síly řízení, brzdění a pohonu . ADAC doporučuje tento problém neutralizovat záměnou předních a zadních pneumatik každých cca 10 000 kilometrů. To znamená, že se všechny pneumatiky opotřebují stejnoměrně, a mohou být následně vyměněny najednou.

4. Správné uskladnění pneumatik

Doporučení organizace E.T.R.T.O. pro skladování zahrnují následující pokyny:
- Místnost pro skladování by měla být chladná, suchá a mírně větraná.
- Měla by být chráněna před slunečním zářením a silným umělým osvětlením.
- Teplota skladování by měla být vyšší než 35 °C.
- Ve skladovacích prostorách by neměla být žádná zařízení produkující ozón.
- Ve skladovacích prostorách by neměla být žádná rozpouštědla, paliva, chemikálie, kyseliny, dezinfekční prostředky a podobné látky.
- Pneumatiky by měly být skladovány volně bez pnutí, tlaku nebo jiných deformací.
- Pro krátkodobé uložení mohou být pneumatiky stohovány vodorovně jedna na druhé. Pro dlouhodobé skladování by měly být pneumatiky uloženy svisle v jedné vrstvě v policích.


5. Životnost pneumatik

Pneumatiky, včetně rezervních pneumatik, musí být pravidelně kontrolovány kvalifikovanou osobou, jako je např. prodejce pneumatik, který zhodnotí stav pneumatiky a její vhodnost pro další provoz. Pneumatiky, které byly používány 5 let nebo více by měly pravidelně kontrolovány odborníkem alespoň jednou ročně. Všeobecně se doporučuje, aby každá pneumatika, včetně rezervní pneumatiky, starší 10 let od data výroby byla vyměněna za novou, a to i přesto, že se pneumatika zdá provozuschopná a nedosáhla zákonného limitu opotřebení.