Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Životnost pneumatik - stárnutí a užívání | Karel Hloušek.-vulkanizér 1981-odborné opravy pneumatik

Životnost pneumatik - stárnutí a užívání

Provozní životnost pneumatik pro osobní a lehké užitkové automobily včetně rezervních pneumatik

Následující doporučení se vztahují na pneumatiky pro osobní automobily a lehké užitkové automobily, jejichž označení velikosti má příponu C, CP nebo LT.

 

Uživatelé vždy nesou primární zodpovědnost za obecnou péči o pneumatiky a jejich údržbu. Musí posoudit, kdy je třeba pneumatiku vyměnit. Měli by mít na paměti, že pneumatiky se skládají z různých typů materiálů - kaučuk,silika,urychlovače,ocelový a textilní kord a další materiály a jejich vlastnosti v oblasti výkonu jsou zásadní pro správnou funkci vlastních pneumatik. Tyto vlastnosti se časem vyvíjejí. Tento vývoj u jednotlivých pneumatik závisí na mnoha faktorech, jako je počasí, skladovací podmínky a podmínky používání (zátěž, rychlost, tlak nahuštění, teplota,údržba atd.), kterým je pneumatika po dobu své životnosti vystavena. Tento vývoj související se servisem je značně různorodý, takže přesný odhad provozní životnosti u konkrétní pneumatiky není možný.
Proto se kromě pravidelných prohlídek a kontroly tlaku v pneumatikách ze strany spotřebitelů doporučuje ,nechat pneumatiky pro osobní a malé nákladní automobily , včetně rezervních kol pravidelně prohlížet kvalifikovaným odborníkem na pneumatiky, například zaměstnancem pneuservisu, který posoudí vhodnost pneumatiky pro další použití. Pneumatiky používané pět nebo více let by měl prohlédnout odborník nejméně jednou ročně.
Uživatelům se doporučuje prohlížet pneumatiky nejen z hlediska vizuálního stavu a tlaku, ale měli by si všímat také jakýchkoli změn v provozních výkonech, jako je například vyšší únik vzduchu, hluk nebo vibrace, což mohou být známky toho, že pneumatiky je nutné předat do servisu, aby se zabránilo jejich selhání.
Jen na základě stáří není možné odhadnout, kdy by se měla pneumatika vyměnit. Čím déle je pneumatika v provozu, tím vyšší je pravděpodobnost, že ji bude nutné vyměnit, protože došlo k opotřebení nebo nastaly jiné důvody k výměně, zjištěné při kontrole nebo provozování.
I když většinu pneumatik je nutné vyměnit dříve, než dosáhnou 10 let, doporučuje se po 10ti letém používaní (provozu) , pneumatiky  včetně rezervních vyměnit za nové. Jedná se o preventivní bezpečnostní opatření a to i v případě, že taková pneumatika vypadá jako použitelná a i když nedosáhla zákonného limitu opotřebení. Toto doporučení žádným způsobem nesnižuje zodpovědnost zákazníka za obměnu pneumatik, když je třeba.
U pneumatik, které byly součástí vozidla z prvovýbavy ve výrobě (tedy zákazník je získal s novým vozidlem), dodržujte doporučení výrobce vozidla týkající se výměny pneumatik (v provozu však nepřekračujte lhůtu 10 let).
(BRIDGESTONE ČR)